به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ بر اساس ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در انتخابات مجلس فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل بیست درصد (۲۰%) از کل آرا را کسب نماید برایناساس با اعلام رسمی نتایج انتخابات، تعیین تکلیف کرسیهای مجلس در ۲۱ حوزه انتخابیه به مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم کشیده شد.
\r\nرضا عابدی گناباد، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» با اشاره به اینکه امسال بیش از ۷۳ درصد از کسانی که برای انتخابات، ثبتنام کرده بودند، تأیید صلاحیت شدند، گفت: در سطح استان یک هزار و ۲۴ نفر تأیید صلاحیت شدند و برای هر کرسی مجلس در کشور به طور میانگین ۵۱ نفر رقابت کردند.
\r\nاین فعال سیاسی با بیان اینکه در شهر نیشابور ۶۴ نفر برای دو کرسی در خانه ملت تأیید صلاحیت شده بودند، اظهار کرد: وقتی تعداد افرادی که تأیید صلاحیت میشوند بالا میرود رأیها تقسیم شده و شکست آرا بین کاندیداها رخ میدهد.
\r\nوی عنوان کرد: در این دوره انتخابات، مردم کمتر لیستی رأی دادند و این نشاندهنده این است که حساسیت رأیدهندگان، دقت و سطح سواد مردم بالا رفته و خیلی به لیستها اعتماد نمیکنند، بلکه به دنبال این هستند که افراد مناسبتری را گزینش کنند و این موجب تقسیم آرا بین کاندیداها شده است.
\r\nعابدی گناباد ادامه داد: در برخی کشورها همچون آلمان و فرانسه ساختار حزبی منسجمی وجود دارد و مردم بیشتر لیست رأی میدهند؛ اما در کشور ما حزب به معنای واقعی شکل نگرفته و احزاب خیلی فعال نیستند و تنها در ایام انتخابات کرکرهها را بالا میدهند و پس از پایان انتخابات کرکرههایشان را پایین میکشند.
\r\nوي افزود: متأسفانه در کشور ما فرایندهای حزبی سامان نیافته است و بیش از اینکه احزاب تعیینکننده باشند، اشخاص تعیینکننده هستند و لیست میبندند و علت آن این است که احزاب در بدنه مردم و در ملت نفوذ ندارند و فعالیتهای سیاسی بیشتر منوط به افراد است.
\r\nاین عضو هیئتعلمی گروه علوم سياسي دانشگاه آزاد با بیان اینکه بزرگان سیاسی بر اساس شایستهسالاری لیست نمیبندند، ابراز کرد: بخشی از لیستها بر اساس ارتباطات و قبیله سالاری بسته میشود و افکار عمومی این مسئله را متوجه میشود و به همین دلیل است که به لیستها اعتماد نمیکنند و بهصورت لیستی رأی نمیدهند.
\r\nوي گفت: اگر لیستها بر اساس تعهد و تخصص باشد اعتماد مردم افزایش پیدا میکند و مردم لیستی رأی میدهند و اگر این امری بسیار عالی است.
\r\nعابدی گناباد با اشاره به بالابودن میانگین سنی اغلب لیستها گفت: برخی افراد بدونسابقه و سواد سیاسی لیست ارائه میدهند و این تقصیر بزرگان سیاست که لیستها را نه بر اساس شایستهسالاری بلكه بر اساس قبیله سالاری میبندند.
\r\nانتهای خبر/
نظرات (0)
هنوز نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بگذارید!