رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
صبح توس گزارش می‌دهد؛

جاده خاکی بلغور چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها

روستای بلغور در چند کیلومتری مشهد سال‌هاست با جاده‌ای خاکی و سختی‌های عبور و مرور دست‌وپنجه نرم می‌کند. حالا وعده آسفالت این مسیر، امید تازه‌ای در دل مردم روشن کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، روستای بلغور در 105 کیلومتری مشهد، سال‌هاست که با خاک جاده‌ها و خشکی قنات‌ها کنار آمده، اما امید به بهبود، هنوز در نگاه مردم این دیار خاموش نشده است. جاده‌ای که هر بار با اولین باران سال، زخمش عمیق‌تر می‌شود و قناتی که زمانی نبض حیات زمین بود، امروز با دستان خالی مردم، منتظر جان گرفتن دوباره است.

گزارش‌هایی با عنوان «جاده خاکی بلغور و وعده‌های خاک‌خورده» و «قنات‌های رها شده؛ زخم عمیق بر پیکر بلغور»، گوشه‌ای از رنج‌های مزمن این منطقه را به تصویر کشیده‌اند. مردمی که نه فقط انتظار، بلکه همت کرده‌اند؛ پای کار آمده‌اند برای لایروبی قنات، برای باز کردن مسیر آب، برای زنده ماندن روستا.

در این میان، خبر اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی راه‌های روستایی از جمله محور کارده، امیدی دوباره آفریده است. قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز با اعلام آمادگی برای اجرای پروژه‌ها، چشم‌انتظار تخصیص واقعی اعتبارات مانده؛ همان اعتباراتی که اگر به‌موقع برسند، می‌توانند خاک‌ریز فاصله میان وعده و عمل را کمی کوتاه‌تر کنند.

در این گزارش، به وضعیت پروژه‌های زیرساختی منطقه بلغور می‌پردازیم؛ تلاشی برای روایت آنچه هست، آنچه وعده داده شده و آنچه مردم در سکوت، هر روز برایش امید می‌بافند.

تخصیص  اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای بهسازی راه‌های روستایی محور کارده 

احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، با تأکید بر اهمیت ارتقاء سطح خدمات در روستاهای اطراف شهر مشهد، از اختصاص اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی راه‌های روستایی از جمله محور دهستان کارده خبر داد.

عظیمی‌راد با بیان اینکه برخورداری از راه روستایی مناسب یکی از ملزومات اصلی برای توسعه و رفع محرومیت‌هاست، گفت: این مسیرها باید به گونه‌ای بهسازی شوند که در صورت بروز حوادث یا بحران‌ها، امکان امدادرسانی سریع و مؤثر به اهالی روستاها فراهم باشد.

وی افزود: محور روستایی دهستان کارده یکی از مناطق مهمی است که دارای روستاهای متعدد بوده و به همین دلیل در چند مرحله اقداماتی برای بهبود وضعیت آن انجام شده است. در سال گذشته به همراه بخشدار بخش مرکزی و مدیران اجرایی شهرستان مشهد بازدیدی از این منطقه داشتیم و وضعیت راه‌های روستایی در این دهستان را بررسی کردیم.

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: بلافاصله پس از این بازدید، جلسه‌ای با رئیس سازمان راهداری کشور برگزار کردیم که در نتیجه آن موفق به تأمین اعتباراتی برای آسفالت، زیرسازی و روکش راه‌های روستایی در این محور شدیم.

وی در ادامه به همکاری با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و گفت: با سردار حسن‌زاده، معین قرارگاه در استان خراسان رضوی توافق شد که این قرارگاه به عنوان پیمانکار و مجری عملیات بهسازی راه‌ها وارد عمل شود. همچنین با حضور فرماندار مشهد و مسئولان راهداری استان، جلسه‌ای در هفته گذشته برگزار شد که طی آن، هماهنگی‌های لازم برای اجرای پروژه در قالب یک برنامه زمان‌بندی مشخص انجام شد.

عظیمی‌راد با اشاره به اینکه اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی از سوی رئیس سازمان راهداری برای مجموعه‌ای از دهستان‌ها و محورها تأمین شده است، اظهار داشت: بخشی از این اعتبار در محور کارده هزینه خواهد شد و باقی‌مانده آن نیز در مناطق دیگر همچون هلالی، کنریست، سیج و حرکت صرف بهسازی راه‌های روستایی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما آن است که راه‌های روستایی با زیرسازی و آسفالت مناسب به وضعیت مطلوبی برسند و مردم منطقه در ترددهای خود با مشکلات و آسیب‌های کمتری مواجه شوند.

آماده‌ایم، اما اعتبارات باید تخصیص یابد

سردار مجیدرضا حسن‌زاده، فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در شرق کشور، نیز در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر لزوم تسریع در تکمیل پروژه‌های راه‌سازی در مناطق شرق خراسان رضوی، گفت: ما در میدان آماده اجرای پروژه‌ها هستیم اما بدون تأمین منابع مالی، امکان پیشرفت نیست.

وی با اشاره به مشکلات اعتباری پروژه‌های راه‌سازی در شهرستان‌های کلات و مشهد (مناطق بلغور، سیج، جون، و پشت سد کارده)، افزود: این پروژه‌ها که شامل مسیرهای حیاتی برای چند روستا هستند، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند؛ اگر حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان آن تأمین شود، ما می‌توانیم در همین سال جاری این مسیرها را تکمیل کنیم.

فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ادامه داد: متأسفانه روند تأمین اعتبار بسیار کند بوده و این مسئله باعث افزایش هزینه‌ها و فشار مضاعف بر ما شده است. سال گذشته باید پروژه‌ها را به پایان می‌رساندیم اما کمبود منابع مانع شد.

حسن‌زاده با اشاره به نشست اخیر خود با قامتی، معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی، و همچنین جلسات برگزار شده با نمایندگان مجلس، مدیرکل راهداری استان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه استان، تأکید کرد: عزم جدی در میدان وجود دارد اما نیازمند اقدام فوری و هماهنگ از سوی دستگاه‌های استانی و ملی هستیم.

وی در خصوص تقسیم وظایف اجرایی نیز گفت: قرار بر این شده که قرارگاه زیرساخت‌ها و زیرسازی جاده‌ها را انجام دهد و بخش آسفالت‌کاری توسط اداره کل راه و شهرسازی تکمیل شود. تعدادی از مسیرها نیز به‌صورت رسمی تحویل داده شده‌اند تا کار آسفالت انجام شود.

فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) خاطرنشان کرد: امسال می‌خواهیم پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم تا پاسخگوی مردم منطقه باشیم و از تحمیل هزینه‌های بیشتر در سال‌های آینده جلوگیری شود. تأمین منابع باید به‌عنوان اولویت فوری در دستور کار نهادهای مرتبط قرار گیرد.

عملیات زیرسازی جاده بلغور تا پاییز امسال تکمیل می‌شود

سعید قدیری، پیمانکار قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز در گفتگو با خبرنگار «صبح توس» درباره آخرین وضعیت پروژه زیرسازی و بهسازی مسیر ۷ کیلومتری جاده روستای بلغور، اظهار داشت: در حال حاضر قرارداد رسمی پروژه هنوز نهایی نشده، اما هماهنگی‌های لازم انجام شده و طی یکی دو روز آینده با سپاه برای عقد قرارداد وارد عمل خواهیم شد.

وی افزود: طبق توافق اولیه، عملیات خاکی، زیرسازی و ساخت ابنیه مسیر بر عهده قرارگاه خواهد بود و آسفالت مسیر توسط اداره‌کل راهداری انجام می‌شود. پیش‌بینی ما این است که عملیات زیرسازی تا پاییز امسال (برج ۸ یا ۹) تکمیل شود، البته در صورت مساعد بودن شرایط جوی و تأمین به‌موقع منابع مالی.

قدیری با اشاره به اینکه هنوز میزان دقیق تخصیص اعتبار مشخص نشده، گفت: برآوردهای اولیه صورت گرفته، اما تا زمان ابلاغ رسمی قرارداد نمی‌توان رقم نهایی را اعلام کرد. با این حال، ما برای تسریع در اجرا، از هم‌اکنون نقشه‌برداری و مطالعات خاکی مسیر را آغاز کرده‌ایم.

این پیمانکار قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) ادامه داد: به‌دلیل شرایط خاص منطقه، ورود ماشین‌آلات سنگین دشوار است و هزینه‌های اجرایی نیز بالا رفته است. این پروژه نسبت به پروژه‌های مشابه در مناطق نزدیک به مشهد، از نظر لجستیکی چالش‌های بیشتری دارد.

انتهای خبر/

1404-03-17 06:07 شماره خبر : 11724

درباره نویسنده

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!