درباره نویسنده
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تربتجام:
عرفه، هدف بعثت پیامبران

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تربتجام اظهار داشت: اگر عرفه باشد، همه چیز هست. همه انبیا آمدند تا به ما شناخت بدهند، و اگر این عرفان و شناخت حاصل شود، همه چیز در مسیر درست قرار میگیرد.
حجتالاسلام هاشم کدکنی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، با تشریح اهمیت دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر و ابعاد مختلف آن، بیان داشت: ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) موضوعی نیست که فقط در غدیر خم و آنهم چند روز مانده به رحلت نبی مکرم اسلام (ص) مطرح شده باشد. از آغازین روزهای رسالت، آنگاه که حضرت علی (ع) نوجوانی ۱۳ ساله بود، این مسئله مطرح بوده است.
وی افزود: یومالدار یعنی روزی که پیامبر اکرم (ص) تمام خویشاوندان نزدیک خود را گرد آورد، نخستین باری بود که پیامبر (ص) لزوم پذیرش ولایت علیبن ابیطالب (ع) را به آنان گوشزد کرد. طبق روایات اسلامی، تا واقعه غدیر خم، این موضوع بیش از ۲۰ بار در محافل خصوصی و عمومی اعلام شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام، خاطرنشان کرد: آنچه در غدیر رخ داد، ابلاغ سراسری با تشریفات و بیعت بود. پیامبر اکرم (ص) در منطقه غدیر خم سه روز توقف کردند و در روز ۱۸ ذیالحجه خطبهای مفصل ایراد نمودند. ایشان در این خطبه، آیات متعددی از قرآن را به حضرت علی (ع) تطبیق دادند و از مسلمانان حاضر در آنجا که بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نفر بودند، بیعت گرفتند. بنابراین، این مسئله نمیتواند موضوعی ساده و پیشپاافتاده باشد.
کدکنی تأکید کرد: علیبن ابیطالب (ع) کسی است که طبق آیه مباهله، نفس پیامبر(ص) محسوب میشود؛ یعنی همان ولایتی که پیامبر(ص) بر امت دارد، علی (ع) نیز داراست. آیات متعدد قرآن کریم و روایات فراوانی از پیامبر اسلام (ص) بر ولایت امیرالمؤمنین (ع) دلالت دارد.
وی ادامه داد: حتی در زمان حیات پیامبر (ص)، عدهای به عنوان شیعه علی شناخته میشدند؛ پس این واژه، اصطلاحی جدید نیست و در احادیث نبوی نیز آمده است. به نظر من، اگر غدیر هم نبود، باز گروهی از مسلمانان، شیعه و فدایی حضرت علی (ع) میماندند. البته غدیر میبایست اتفاق میافتاد، چرا که اتمام رسالت با غدیر محقق شد و حجت را بر همگان تمام کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تربتجام در بخش دیگری از سخنانش به ارتباط عرفه و قربان اشاره کرد و گفت: مولانا در دفتر سوم مثنوی حکایتی دارد که با این بیت آغاز میشود «نفسِ خود را کُش، جهان را زنده کُن / خواجه را کشتست، او را بنده کُن»
وی توضیح داد: شاعر در این بیت میگوید به جای ذبح گاو، باید نفس خود را قربانی کنی. امروزه نیز سخنان بسیاری بر همین معنا ساختهاند و مشهور است که به جای سر بریدن، باید از نفس ببری. اما حقیقت چیز دیگری است.
کدکنی اظهار داشت: حقیقت را باید در عرفه جست؛ پیش از قربان، عرفه (شناخت) است. اگر عرفه باشد، همه چیز هست. همه انبیا آمدند تا به ما شناخت بدهند، و اگر این عرفان و شناخت حاصل شود، همه چیز در مسیر درست قرار میگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به یک تشنه لیوانی از شربت گوارا نشان دهید و به او بگویید «از این ننوش»، او به هر طریقی سعی میکند از آن بنوشد. اما اگر به او بگویید این شربت مسموم است و با دلیل، شناخت لازم را به او بدهید، هرگز به آن لب نخواهد زد. مشکل اصلی ما این است که عرفه را درک نکردهایم. اگر این شناخت و عرفان را میداشتیم، در راه خدا و هر آنچه او میپسندد، جان و دل را فدا میکردیم.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- وصیتنامه شهید ناصرالدین باغانی
- یوم السجاد قوچان، اثبات ارادت به یادگار کربلا
- دستگیری سلطان عینک خاورمیانه در طرقبه شاندیز
- برگزاری قرعهکشی مسکن ملی کاشمر در دهه فجر
- وصیتنامه شهید محمود کاوه
- «ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
- الحاق ۱۸۸ هکتار زمین به مسکن ملی کاشمر
- پس از نوریزاده چه کسی فرماندار سرخس میشود؟
- مهآبادی سرپرست فرمانداری تربتجام شد
- استخر دانشآموزی قوچان افتتاح میشود
آخرین اخبار
- گفتاری از شهید روحالله قربانی
- آیه ۱۷۳ سوره آل عمران
- اطلاعات دقیق، کلید توسعه جنوب خراسان رضوی است
- کدام فیلمها یکهتاز گیشه سینمای ایران بودند؟
- عرفه، هدف بعثت پیامبران
- کشف شمش طلای قاچاق در فرودگاه بینالمللی مشهد
- مسابقات تیراندازی شرق کشور در تربتحیدریه برگزار شد
- جاده خاکی بلغور چشمانتظار تحقق وعدهها
- اخلاص در سیره شهید برونسی
- آیه ۷ سوره مبارکه انفطار
- مشاهده بیشتر