درباره نویسنده
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد؛
علوم انسانی اسلامی؛ ابزار پیشرفت و حکمرانی ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستاوردهای چهار دهه اخیر در فلسفه، روششناسی و تربیت استادان متعهد، پایههای استراتژیک برای اسلامیسازی و بومیسازی علوم انسانی و پاسخ به نیازهای جامعه و حکمرانی کشور فراهم کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در اولین نشست شبکه تخصصی تحول در علوم انسانی سازمان بسیج اساتید کشور که صبح امروز در دانشگاه فردوسی مشهد با شعار (استاد بسیجی؛ تحول در علوم انسانی، الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی) برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید برجسته و صاحبنظر، اظهار کرد: این نشست فرصتی برای بازخوانی دستاوردها، نقد کاستیها و ترسیم آیندهای روشن برای تحول بنیادین علوم انسانی در کشور است.
وی با مرور اقدامات انجامشده از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، بیان کرد: پیش از انقلاب ما در کشور نه دانشکده علوم انسانی اسلامی داشتیم نه پژوهشگاههای مرتبط امروز اما دهها مرکز علمی در این عرصه کار میکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در چهار دهه اخیر، بهویژه سه دهه گذشته و به طور خاص دو دهه اخیر، تحولات عظیمی رخ داده است. از تولید نظریههای فلسفی و روششناسی در علوم انسانی اسلامی گرفته تا تربیت استادان و پژوهشگران متخصص همه نشان میدهد که ما در نقطه شروع نیستیم و نباید دستاوردهای ارزشمند گذشته را نادیده گرفت.
ظرفیت نخست: فلسفه و مبانی علوم انسانی اسلامی
خسروپناه نخستین ظرفیت مهم کشور را رشد فلسفه علوم انسانی اسلامی دانست و گفت: ایران در این زمینه در جهان اسلام بینظیر است. کارهای بزرگی در حوزه هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی و انسانشناسی علوم انسانی انجام شده است. آثار شخصیتهایی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیتالله مصباح یزدی و آیتالله جوادی آملی و شاگردان آنها بنیانهای محکمی برای علوم انسانی اسلامی فراهم کرده است.
وی افزود: در حوزه روششناسی نیز اقدامات ارزشمندی انجام شده است؛ برای نمونه دانشگاه امام صادق(ع) کتابی جامع درباره روششناسی نظام فکری مقام معظم رهبری منتشر کرده و پژوهشگاهها و دانشگاههای مختلف آثاری ارزشمند در این زمینه ارائه کردهاند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین ظرفیت را حکمرانی علوم انسانی دانست و توضیح داد: حکمرانی شامل سیاستگذاری، تنظیمگری، ساختارسازی، اجرا و نظارت است. خوشبختانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.
خسروپناه افزود: امروز میدانیم تحول، اسلامیسازی، بومیسازی و روزآمدی علوم انسانی چه معنایی دارد و برای آن سیاستها و ساختارهای لازم طراحی شده است. صدها سرفصل درسی بازنگری و بهروز شده و رشتههای جدیدی بر اساس نیاز جامعه اسلامی طراحی شده است.
وی ظرفیت سوم را تربیت استادان و محققان توانمند برشمرد و گفت: در دهههای گذشته تعداد استادان متعهد و آشنا با مبانی اسلامی علوم انسانی انگشتشمار بود اما امروز در بسیاری از رشتهها دهها و حتی صدها استاد و پژوهشگر برجسته با رویکرد اسلامی فعالیت میکنند. این اساتید شاگردان متعددی تربیت کردهاند که خود در حال حاضر هیئت علمی دانشگاههای کشورند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر نمونهای از یک استاد برجسته پرستاری که نظریه پرستاری حکیمانه را تدوین و منتشر کرده و حتی در دانشگاههای آمریکا نیز ارائه داده است، افزود: این نمونه نشان میدهد علوم انسانی اسلامی قابلیت تبدیل به نظریههای علمی روزآمد و کاربردی در سطح بینالمللی را دارد.
عبور از چالشها و نگاه به آینده
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری خاطراتی از آغاز شکلگیری ارتباط حوزه و دانشگاه در اوایل دهه شصت و نقش شهید صدر و آیتالله مصباح یزدی در بنیانگذاری فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی، گفت: اگرچه هنوز جریان غالب در دانشگاهها علوم انسانی مدرن غربی است، اما امروز نمیتوان دانشگاهی یافت که در حوزه علوم انسانی اسلامی پایاننامه یا مقالهای نداشته باشد. این خود نشاندهنده پیشرفت و نفوذ گفتمان علوم انسانی اسلامی است.
خسروپناه تأکید کرد: نباید گرفتار خودکمبینی شویم. درست است که کاستیها و ضعفهایی وجود دارد اما دستاوردها و ظرفیتهای ارزشمند را هم باید دید. امروز وقت آن است که با اتکا به این ظرفیتها، مسیر را برای تکمیل نظریهپردازی، تولید علم بومی و اسلامی، و تربیت نسل جدیدی از استادان و پژوهشگران ادامه دهیم.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: تحول در علوم انسانی یک پروژه مقطعی نیست، بلکه یک فرآیند مستمر است. ما اکنون در نقطهای قرار داریم که بنیانهای فلسفی و روششناسی لازم فراهم شده، سیاستگذاریها و ساختارها شکل گرفته و استادان و پژوهشگران توانمند پرورش یافتهاند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید این مسیر را با همافزایی حوزه و دانشگاه و با نگاه واقعبینانه به ظرفیتها و کاستیها ادامه دهیم تا علوم انسانی اسلامی به نقطهای برسد که بتواند نیازهای جامعه ایران اسلامی را به بهترین شکل پاسخ دهد و در عرصه جهانی نیز حرفی نو برای گفتن داشته باشد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- وصیتنامه شهید ناصرالدین باغانی
- یوم السجاد قوچان، اثبات ارادت به یادگار کربلا
- خواندن نماز لیله الدفن برای شهدای خدمت
- پارک بانوان نیشابور؛ گامی در ارتقای زندگی بانوان
- دستگیری سلطان عینک خاورمیانه در طرقبه شاندیز
- مقاومت ایران و زوال ابهت دروغین رژیم صهیونیستی
- برگزاری قرعهکشی مسکن ملی کاشمر در دهه فجر
- استخر دانشآموزی قوچان افتتاح میشود
- وصیتنامه شهید محمود کاوه
- «ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
آخرین اخبار
- علوم انسانی اسلامی؛ ابزار پیشرفت و حکمرانی ایران
- سرقت اینترنتی در خلیلآباد بینتیجه ماند
- صدور مجوزهای جدید سرمایهگذاری ۳۸ درصد افزایش یافت
- آغاز عملیات اجرایی مدارس امام حسین(ع) در تربتحیدریه
- شورای تراز انقلاب؛ تفاهم، مشارکت مردمی، پیشرفت اسلامی
- ترس مسئولین بزرگترین تهدید برای کشور
- آیه ۱ و ۲ سوره مبارکه حاقه
- جمعآوری بیش از ۱۰میلیارد تومان زکات در نیشابور
- «پزشک خانواده» کلید تحقق عدالت در سلامت
- آموزش هوش مصنوعی نیاز امروز جامعه است
- مشاهده بیشتر