رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جان‌هایی که در سکوت گرفته می‌شوند؛

«بحران جاده‌ای» در گلوگاه‌ استراتژیک کشور

شهرستان سرخس، به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های استراتژیک کشورمان در حوزه ترانزیت، کشاورزی و انرژی، سال‌هاست که از زیرساختی رنج می‌برد که با جایگاه ژئوپلتیکی و اقتصادی آن هم‌خوانی ندارد و آن هم وضعیت بحرانی جاده این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ شهرستان سرخس، به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت، کشاورزی و انرژی، سال‌هاست که از زیرساختی رنج می‌برد که با جایگاه ژئوپلتیکی و اقتصادی آن هم‌خوانی ندارد.

در این میان، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف توسعه‌ای منطقه، وضعیت بحرانی محور جاده‌ای سرخس- مشهد و فقدان توجه کافی به جایگزین ایمن، پاک و پایدار آن، یعنی حمل‌ و نقل ریلی مسافری است.

جان‌هایی که در سکوت گرفته می‌شوند

یک کارشناس ارشد مدیریت و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: محور جاده‌ای سرخس- مشهد با وجود رفت و آمد سنگین مسافران، ترانزیت جاده‌ای منطقه ویژه، رانندگان ناوگان باری، کارکنان پالایشگاه و دستگاه‌های اجرایی، از ابتدایی‌ترین استانداردهای ایمنی محروم است. 

فیروز وثوقی تصریح کرد: عرض کم جاده، نبود شانه اضطراری، تخریب جدی آسفالت، ضعف سیستم‌های روشنایی، نبود خدمات اضطراری مؤثر و رفت و آمد بی‌وقفه خودروهای سنگین، این محور را به یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های شرقی کشور تبدیل کرده است.

نگاه راهبردی به توسعه ریلی مسافری در سرخس

وی بیان کرد: در مقابل این بحران، حمل‌ و نقل ریلی نه‌تنها یک گزینه جایگزین، بلکه ابزار تحولی برای توسعه منطقه‌ای است.

این کارشناس ارشد مدیریت و شهرسازی عنوان کرد: ریل، برخلاف جاده، قادر به جابه‌جایی ایمن، مستمر و پرظرفیت مسافر است و در شرایطی که اقلیم خشک و بروز مخاطرات جاده‌ای تهدیدی مداوم در شرق کشور محسوب می‌شود، تکیه بر توسعه ریلی از منظر امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کاملاً توجیه‌پذیر است.

وثوقی یادآور شد: همچنین آمار تصادفات جاده‌ای و حادثه‌های ناگوار و از بین رفتن شمار زیادی از همشهریان و نارضایتی عمومی مردم، تاییدی بر این ادعا است.

زیرساخت فعلی ریلی منطقه ناکارآمد است

وی تصریح کرد: علی‌رغم وجود خط آهن مشهد- سرخس که جزئی از کریدور بین‌المللی شرق- غرب است، زیرساخت فعلی به دلایل مختلف در پاسخگویی به نیازهای مسافری مردم منطقه ناکارآمد است.

کارشناس ارشد مدیریت و شهرسازی بیان کرد: زیرساخت‌های ریلی از جمله قطارها، محدود، ظرفیت اندک، واگن‌ها فرسوده و زمان‌بندی‌ها نامنظم‌ هستند؛ از طرفی تأخیرهای مکرر، نبود قطارهای روزانه منظم و کمبود ناوگان باکیفیت، موجب شده استقبال مردم از این گزینه ایمن و اقتصادی کاهش یابد.

وثوقی اضافه کرد: برای احیای این ظرفیت، نیاز به نوسازی و افزایش ناوگان مسافری، توسعه ایستگاه‌های بین‌راهی، ارتقای کیفیت خدمات، تضمین نظم زمانی و کاهش تأخیرها و ارائه خدمات دیجیتال و پشتیبانی مناسب وجود دارد.

توسعه ریلی محرک رشد در حوزه‌های دیگر

وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل ‌و نقل ریلی تنها محدود به جابه‌جایی مسافر نیست، افزود: این اقدام می‌تواند محرک رشد در حوزه‌های مختلف باشد.

این کارشناس مدیریت و شهرسازی ادامه داد: توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه «اقتصادی» می‌تواند کاهش هزینه‌های خانوار، ارتقای بهره‌وری سفرهای کاری و رسمی، افزایش اتصال تجاری با مرکز استان و مشهد به‌عنوان قطب درمانی و خدماتی را در پی داشته باشد.

وثوقی افزایش ایمنی عمومی، کاهش مرگ ‌و میر، ارتقای کیفیت زندگی، کاهش استرس سفر و ارتقای عدالت اجتماعی در دسترسی به زیرساخت حمل‌ و نقل ایمن را از جمله مزایای «اجتماعی» توسعه ریلی برشمرد.

کارشناس ارشد مدیریت و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه «زیست‌محیطی» باعث کاهش رفت و آمد خودروهای شخصی، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از محیط‌زیست آسیب‌پذیر شرق کشور می‌شود. 

وی تصریح کرد: همچنین توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه «ژئوپلتیکی» می‌تواند باعث ارتقای نقش سرخس در دیپلماسی ترانزیتی کشور و تسهیل عبور و مرور بین‌المللی از طریق محور ریلی ایران- ترکمنستان- آسیای مرکزی شود.

راهکارهای تحقق توسعه ریلی در سرخس

وثوقی تدوین طرح جامع حمل ‌و نقل ریلی شهرستان با تأکید بر مسافری‌سازی و بهسازی ایستگاه‌های فرعی بین‌راهی را از جمله راهکارهای تحقق توسعه ریلی در شهرستان سرخس عنوان کرد.

این کارشناس ارشد مدیریت و شهرسازی خاطرنشان کرد: اختصاص بودجه نوسازی واگن‌ها و اختصاص قطارهای نوین با ظرفیت بالا و زمان‌بندی منظم در مسیر مشهد- سرخس، ارتقای نرم‌افزاری خدمات ریلی، راه‌اندازی سامانه فروش بلیت محلی، اطلاع‌رسانی دقیق و افزایش تعامل راه‌آهن با مدیریت شهری و فرمانداری را از دیگر راهکارهای تحقق توسعه ریلی در شهرستان سرخس است.

وی تصریح کرد: پیگیری در سطح ملی برای پیوستن طرح توسعه ریلی سرخس به پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی باید همزمان با پیگیری تحقق این راهکارها از سوی مسئولان مربوطه دنبال شود. 

می‌توان گفت توسعه حمل‌ و نقل ریلی در سرخس مطالبه‌ای مردمی، ضرورت توسعه‌ای و ابزار امنیتی هوشمندانه برای مدیریت بحران‌های ترافیکی و زیست‌محیطی است. 

وقت آن رسیده که از نگاه کوتاه‌مدت به حمل ‌و نقل در شهرستان سرخس فاصله بگیریم و با برنامه‌ای جامع، ریل را به ریل توسعه واقعی این سرزمین تبدیل کنیم.

انتهای خبر/

1404-02-16 06:04 شماره خبر : 11267

درباره نویسنده

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!


آخرین اخبار