به گزارش صبح توس؛ حجت‌الاسلام‌ علیرضا پناهیان در نشست راسم نشست مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی کشور با موضوع «اقدامات لازم برای محرم و اربعین ۱۴۰۰» اظهار کرد: کلیدی‌ترین مفهوم در  دین ما ولایت است به‌طوری‌که حتی نماز برتر از ولایت نیست.

این استاد برجسته حوزه و‌ دانشگاه بابیان اینکه موضوعی که در بحث ولایت کمتر به آن توجه شده صرف پذیرش و اطاعت از ولی خدا نیست، ادامه داد: این، بخش آسان ولایت است، بخش سخت ولایت‌پذیری که در جمهوری اسلامی هم باید به آن توجه کنیم ، مسئولیت‌پذیری است که با توجه به آن، انحراف جناح‌بندی‌ها و مشکلات حل می‌شود.

وی افزود: حکومت علی(ع) عادلانه بود، همان‌طور که دولت جدید ما شعار عدالت و خدمت داد و باعث شد ۱۸ میلیون نفر به آن رأی دهند؛ اما دولتی که شعار آن عدالت و خدمت باشد چهار سال بیشتر دوام ندارد همان‌طور که دولت امام علی(ع) دوام نیاورد! چرا این‌طور است؟ آیا تبلیغات دشمن قوی‌تر بود یا قدرت دولت حضرت امیر(ع) کمتر از معاویه بود؟ خیر بااینکه اکنون برخلاف دوره امیرالمؤمنین قدرت و تبلیغات دشمنان کنونی ما بیشتر و قوی‌تر از  دولت ماست.

پناهیان بابیان اینکه مردم می‌دانستند که معاویه در کاخ زندگی می‌کند و حتی سربازانش هم او را قبول نداشتند، تکمیل کرد: سؤال حضرت امیر(ع) این است که چرا امام باطل بیشتر مطاع است تا امام حق؟ امام قصد دارند به تاریخ بگویند که روی این موضوع تعقل کنید.

این کارشناس دینی اضافه کرد: علت محوری آن‌یک چیز است و آن این است که مردم بااینکه ولایت‌پذیر بودند، مسئولیت‌پذیر نبودند و اقدامی نمی‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مردم در اداره جامعه به طرزی زندگی می‌کردند که پس از پیامبر(ص) دوباره به بی‌مسئولیتی افتادند، عنوان کرد: دایره فهم مردم و قیام آن‌ها بسیار وسیع است؛ قرآن می‌فرماید که در آخر امتحان می‌گیریم که چه کسی ولایت را یاری می‌کند! اطاعت در این آیه مسیری است برای رسیدن به نصرت و یاری؛ یاری امتم یعنی حرکت خودجوش!

عمق ولایت‌پذیری، مسئولیت‌پذیری است

پناهیان بیان کرد: عمق ولایت‌پذیری مسئولیت‌پذیری است، یعنی اگر امام شب عاشورا می‌گوید بروید! در حقیقت این یعنی نروید! بگویید ما مسئولیت داریم؛ برخی اوج حقیقت دین را متوجه نشدند، شب عاشورا مسئولیت‌پذیری نقش دارد. این عبارات بار معنایی دارند و فهمشان سخت نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: گاهی می‌گوییم که اطاعت از رهنمود رهبری، گاهی می‌گوییم اطاعت از منویات رهبری؛ باید منویات رهبری اجرا شود اما اکنون حتی رهنمود رهبری هم اجرا نمی‌شود؛ این اصل ماجراست و تمام حکمرانی در جامعه باید این‌گونه باشد؛

معنای ولایت بیشترین حضور مردم در جامعه است

وی بابیان اینکه آموزش داده نشده که ولایتمداری یعنی بیشترین نقش و حضور مردم در جامعه، متذکر شد: به گفته مقام معظم رهبری مردم‌سالاری دینی صرفاً آمدن پای صندوق راینی است بلکه مردم باید در همه کشور نقش و حضورداشته باشند؛ با توجه به این نکته، بسیج همان مردم سالاری‌دینی است.

پناهیان متذکر شد: انتخابات آن نیست که به بهانه انتخاب برخی سر یکدیگر را می‌برّند؛ سال ۹۳ مقام معظم رهبری فرمودند که مردم‌سالاری دینی فقط رأی دادن نیست؛ جنس شما جنس جلوگیری از فساد است پس باید انتخاب شما هم متفاوت باشد؛ برای مثال غنیمت و طعمه‌ای برای کسی که انتخاب می‌شود نباید وجود داشته باشد.

پناهیان با تأکید بر اینکه تشکیلات لازمه مردمی بودن است و لازمه وجود تشکیلات مردمی، پیروی از  سیره نبوی است، ادامه داد: تشکیلات را مردمی می‌پذیرند که مسئولیت‌پذیر باشند؛ آخرالزمان منکر نهی نمی‌شود! مردم باید درصحنه حضور پیداکرده و ایفای نقش کنند؛ هیچ‌گاه این حالت مردمی خود را از دست ندهید، تشکل‌های مردمی باید مردمی بودن خود را حفظ کنند.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) وقتی فهمیدند که عالمان ‌یک قوم ربا را حلال کردند، فرمودند که مردمی که از آن علما اطاعت کردند هم به جهنم می‌روند؛ امید است متوجه باشید که چه اسلامی را باید تبلیغ کنید؛ در روایت آمده که مسلمان شاید به جهنم رود اما متقین نمی‌روند.

وی تصریح کرد: کلمه اطاعت از ولی به‌تنهایی کافی و منجی نیست؛ تبیین این موضوع مشکل است اما مسئله فقط اعتقاد و اطاعت از امام نیست؛ در قرآن آمده است برخی پس از یقین گمراه شدند.

پناهیان بابیان اینکه انسان به انتخابش انسان است؛ عنوان کرد: لازمه انتخاب راه درست، دو حق انتخاب است که در تعارض‌اند و هرکدام را انتخاب کنید آن دیگری را از دست می‌دهید و این یعنی رنج؛ پس انسان بی‌رنج متصور نیست؛ وقتی فلسفه رنج تبیین شود، می‌فهمیم دین برای لذت بیشتر است.

انتهای پیام/