به گزارش صبح توس؛ به نقل از ایرنا، حمید محمدی فاز، رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در جلسه هیات مدیره این انجمن افزود: تلاش برخی کشورها برای دور زن مسیر ترانزیتی ایران با راه اندازی کریدور لاجورد و مسیر رو-رو کشتیرانی در دریای خزر از بندرترکمن باشی ترکمنستان و حتی اعمال گزینه حذف ایران از مسیر جاده ابریشم در آسیا با شکست مواجه شده و همچنان ایران بهترین مسیر ترانزیت منطقه است.

تلاش برای دور زدن مسیر ترانزیتی ایران ناکام ماند

وی با اشاره به بروز مشکلات متعدد در زمینه ترانزیت با برخی کشورهای همسایه ادامه داد: در چند سال گذشته اخذ هزینه ۱.۵ دلار توسط ترکمنستان برای عبور هر تن کیلومتر بار از این کشور، تعطیلی مرزهای ترکمنستان به دلیل کرونا و بازگشایی مرز و عبور بار به روش تحویل تریلی که موجب نارضایتی شرکتهای حمل و نقل شده، مشکلاتی را برای ترددهای ترانزیتی کشور ایجاد کرد.

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با وجود همه مشکلات یاد شده باز هم آمار ترانزیت از بنادر جنوبی کشور به آسیای مرکزی در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ و دوران پیش از شیوع کرونا، ۲۳ درصد افزایش یافته است.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر پیرامون نحوه بازگشایی مرزهای سرخس و لطف آباد با کشور ترکمنستان، هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با تحلیل شرایط منطقه و مسیر ترکمنستان تاکید کرد بازگشایی مرزهای این کشور باید همراه با شروطی انجام گیرد که مهم ترین آنها پایبندی ترکمنستان به موافقتنامه‌هایی مانند اکو و حذف کامل عوارض تن کیلومتر برای عبور کامیونهای تجاری از این کشور است.

اعضای هیات مدیره یاد شده همچنین گفتند: مسیر شمال افغانستان با رایزنی ایران می تواند بهترین مسیر برای رسیدن کالاهای ترانزیتی و صادراتی به آسیای مرکزی به خصوص ازبکستان باشد.

انتهای پیام/4004